Stránky

Rubriky

MALTA vraky

Vyrazte s námi na Maltu, do “Mekky”  vrakového potápění, na ostrov v srdci středozemního moře s takovou historií která nemá konkurenci..

Připrřavovaný termín: říjen 2017

12 volných míst

Informace, přihlášky mail: deepsea@deepsea.cz

Itinerář:

1. den: odlet v odpoledních hodinách na Maltu (délka letu cca 2.30 hod),
po příletu transfer do hotelu***, ubytování,
2. den: snídaně v hotelu, přejezd na potápěčskou základnu, příprava výstroje,odjezd na 2 vrakové ponory
3. den: snídaně v hotelu, dva vrakové ponory, odpoledne výlet za historií Malty.
4. den: snídaně v hotelu, dva vrakové ponory, odpoledne výlet za historií Malty.
5. den: snídaně v hotelu, volný den, možnost výletu na ostrov Gozo
6. den: snídaně v hotelu, dva vrakové ponory, odpoledne výlet za historií Malty.
7.  den: snídaně v hotelu, dva vrakové ponory, odpoledne výlet za historií Malty.
8 den: snídaně v hotelu, v odpoledních hodinách odjezd na letiště, odlet do vlasti.

Co nás čeká a nemine:
Výlet jsme naplánovali tak, abychom okusili „to NEJ“ z Maltských vraků ale také navštívility nejlepší památky, které Malta nabízí. (i když pochopitelně se to „nej“ nedá za jeden týden stihnout :-().

Potápět se budeme s kvalitní základnou (majitel anglán), který nám ukáže vraky na Maltě.
Ubytování je zařízeno v hotelu (dvoulůžkové pokoje) se snídaní. Hotel nabízí velmi dobré ubytování s kvalitní národní i zahraniční kuchyni.

pokoj-maltarecepcehotel

Ubytování jsme ale záměrně domluvili jen se snídaní (dle předchozí zkušenosti) z důvodů celodenního „výletování“ po ostrově a vracet se na jídlo do hotelu by bylo velké zdržování. Dále pak i proto že na Maltě se dá za poměrně příznivé ceny stravovat v restauracích. (cena pizzy se pohybuje od 7 -10 Eur).
Díky tomu můžeme ochutnat rozmanitá jídla (Maltské, Italské, Sicilské či třeba Arabské speciality)

Na odpolední výlety za historií se budeme přepravovat autobusy hromadné dopravy (cena týdenní jízdenky cca 7 Eur) a autobusy jezdí nepřetržitě po celém ostrově.

Cena pro potápěče zahrnuje: 5 dní potápění (10 ponorů na vraky), ubytování 7 nocí v hotelu se snídaní,
transfery na hotel a letiště, potápěčského a turistického průvodce.


Cena pro nepotápěje zahrnuje:
ubytování se snídaní, transfery na hotel a letiště, turistického průvodce.

Ceny nezahrnují:
letenky (aktuální cena na Maltu je cca 7.000 Kč ),
potápěčské či turistické pojištění (pojištění je nutné!), nic kromě uvedeného.

Rezervace: co nejdříve, protože pak už nebudou letenky bez přestupu za slušnou cenu.

MV Rozi
Vlečný parník postavený v Bristolu roku 1958 společností Charless Hill & sons ltd.
Původně byl parník pojmenován Rossmore ,ale v roce 1968 byl prodán společnosti Rea Towing a přejmenován na Rossgarth. V roce 1981 ho zakoupila maltská loďařská společnost ,opět změnil jméno tentokrát na MV Rozi a sloužil ve Vallettském přístavu. MV Rozi byla potopena v roce 1992 ,aby sloužila jako atrakce pro potápěče. Vrak je nedotčený a leží v hloubce 35m.


P29
Hlídková loď třídy Kondor 1 postavená společností Peenewerft v DDR pod jménem Boltenhagen. Původně byla určena pro hlídání delt řek na hranici s NDR a zároveň sloužila jako minolovka. Od roku 1992 sloužila jako hlídková loď u Maltského námořnictva. V roce 2007 byla vyřazena ze služby a potopena. Loď o délce 52m nyní leží v hloubce 35 metrů.


SS Margit
Loď byla postaven v roce 1912 společností Fogres & Chantiers v Marseilles pod jménem Theodor Mante. Loď několikrát změnila jméno i majitele ,až byla nakonec potopena německým Ju 87 v roce 1941 u Malty. Loď o délce 105 metrů a výtlaku 3496 tun leží na levoboku v hloubce 22 metrů.

HMS Maori
Torpédoborec třídy Tribal postavený v roce 1937 společností Fairfield and Shipbuilding Company ltd. ve Skotsku. HMS Maori ,která sloužila ve středomořské flotile měla podíl na potopení Bismarcku a účastnila se Bitvy u mysu Bon. Loď o délce 115 metrů leží na 17 metrech před Valetským přistavem.


Um L Faroud
Loď byla postavena v roce 1969 společností Smith Dock Co. Ltd.v anglickém Middlesbrough a převážela rafinovanou ropu z Libye do Itálie. Po výbuchu při opravách v roce 1995 byla vyčištěna a uměle potopena. Nyní loď o výtlaku 10000t a délce 115 metrů leží v hloubce 35m.

Informace a foto o dalších vracích chystáme.

Historie Malty:

Malta je velice bohatá na historické památky. Tři z nich se nacházejí na listině Kulturního dědictví organizace UNESCO hlavní město Valletta jako celek, megalitické chrámy na Maltě a Gozu, a takzvané Hypogeum Hlal Saflieni. Další historické památky pocházejí z doby arabského obsazení ostrova, hlavně však z doby vlády Johanitů a Karla Velikého. Zde je možno jmenovat celé město  Mdinu (hradby postavili již Arabové), dále nesčíslné stavby a pevnůstky ve Vallettě, hlavní město Goza Victorii, mnoho paláců a strážních věží, roztroušených po celém souostroví.

Malta stojí na podvodním hřbetu který spojuje Severní Afriku se Sicílií. Kdysi dávno byl hřbet vytlačen nahoru tektonickou činností , současně klesla hladina moře a Malta tak stála mostě ,který spojoval Afriku a Evropu. Tuto teorii dokazují i nálezy kostí jak slonů ,hrochů tak i zvířat ,která mají svůj domov na evropském kontinentě.

První lidé dorazili na Maltu okolo 5200 Př.k..  Okolo 3600 Př.k. bylo postaveno mnoho chrámů. Nejzajímavější z nich je chrám Ggantija ,který je nejstarší volně stojící budova na světě. Civilizace ,která stavěla tyto chrámy vymizela okolo let 2500 Př.k.

V době bronzové se na Maltuu dostaly lidé pravděpodobně ze Sicílie. To dokazují dolmeny , které jsou velmi podobné těm na Sicílii.

Jako další osídlili ostrov Féničané a to pravděpodobně v 7. století Př.k.. Daly ostrvu název Maleth/Malat ,což znamená “bezpečný přístav”. Malta později přešla pod nadvládu Kartága ,zbylo po nich spoustu historických památek jako například Ras ir-Raheb nebo Zejtun. Později přešla správa ostrova do rukou Římské Republiky.

Dle biblických zákonů roku 60n.l. Na Maltě ztroskotal svatý Pavel. Je po něm pojmenována zátoka Sv. Pavla.

V roce 1530 Karel V předal ostrov řádu Sv. Jana. Po 275 let tito Maltští rytíři učili z ostrova svůj domov. Zavedli jako oficiální jazyk italštinu a vystavěli mnoho měst, paláců, kostelů, zahrad a pevností. Tím obohatili ostrov o spoustu uměleckých děl a nevyčíslitelného historického dědictví. V roce 1565 zahájil Sultán Sulejmán I. Oblehání ostrova ,ale ještě téhož roku ,po prohrané bitvě o pevnost St.Elmo však sultán stáhl své jednotky. Po roce začal Řád stavět nové město s doposud nevýdaným opevněním. Dostalo jméno Vallettta po  Parisotovi de la Valette, velmistrovi řádu. Valletta je dodnes hlavní město Malty.

Moc Maltzkého řádu postupně slábla a v roce 1798 dobyl ostrov Napoleon Bonaparte během své Egyptské expedice. Za šest dní svého pobytu stihl uvést v platnost velké množství reforem. Vytvořil novou administrativu v čele s vládní komisí, systém veřejných financí, zrušil feudální práva a otroctví a položil základy mnoha školám a univerzitě. Na Maltě zanechal vojenskou posádku a odplul do Egypta. Po jeho odjezdu se však Malťané vzbouřili a požádali o pomoc Brity. Ostrov se poté stal velkou vojenskou a námořní pevností a byl základnou pro Britskou Středomořskou flotilu.  Britská vláda nad Maltou končí v roce 1964 kdy se Malta stává samostatným státem.